H  ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, η συνεχιζόμενη απρόσκοπτη εξάπλωση   του   διαδικτύου (Internet) σε όλες τις χώρες και η αύξηση με εκθετικούς ρυθμούς των πολλαπλών εφαρμογών του παγκόσμιου ιστού world wide web  (www) έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι στις ζωές των ανθρώπων. Οι νέες τεχνολογίες εξελίσσονται συνεχώς και εισχωρούν στην οικογένεια και το σχολείο με ποικίλες επιπτώσεις και προκλήσεις. Το μάθημα εξετάζει τρεις σημαντικές διαστάσεις της σύγχρονης πραγματικότητας: την οικογένεια, την ειδική αγωγή και τις νέες τεχνολογίες. Αρχικά, γίνεται μία εισαγωγή στις έννοιες αυτές και στη συνέχεια, παρουσιάζεται η  αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση οικογένειας, ειδικής αγωγής και νέων τεχνολογιών. Επιπλέον, εξετάζεται ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην ειδική αγωγή και στο άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες (ε.ε.α./α.), καθώς και η χρήση των νέων τεχνολογιών από και για την οικογένεια.

Τα εργαλεία που προσφέρουν οι ΤΠΕ συµβάλλουν στην αυτενέργεια, την απόκτηση δεξιοτήτων, τη διευκόλυνση της έρευνας, την παροχή δυνατότητας πρόσβασης στην πληροφορία και τη γνώση µέσω των ψηφιακών Βιβλιοθηκών, της ιστοσελίδας της Πύλης για τη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας, η οποία παρέχει εργαλεία και σηµαντικό υποστηρικτικό υλικό στο διαδίκτυο, χρήσιµο για τη µελέτη και την έρευνα ζητηµάτων και θεµάτων της νεοελληνικής λογοτεχνίας: λεξικά, καταλόγους βιβλιοθηκών, ηλεκτρονικές ανθολογίες, ψηφιοποιηµένα λογοτεχνικά βιβλία, ψηφιοποιηµένα λογοτεχνικά περιοδικά του 19ου και του 20ού αιώνα, κριτικές µελέτες για συγγραφείς και λογοτεχνικά ρεύµατα, συµφραστικούς πίνακες λέξεων/σώµατα λογοτεχνικών κειµένων για το έργο µειζόνων ποιητών, βάσεις δεδοµένων, που µπορούν να αξιοποιηθούν ως ψηφιακοί µαθησιακοί πόροι και χρήσιµες συνδέσεις, µέσω επίσης της ιστοσελίδας του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισµού κ.ά.

Το διαδίκτυο μετασχηματίζει το θρησκευτικό προϊόν, κάνοντάς το περισσότερο προσαρμόσιμο στις ανάγκες μιας «νέας» ψηφιακής θρησκευτικότητας, στην οποία κυρίαρχο ρόλο παίζει η προβολή και ο ανταγωνισμός των θρησκευτικών προϊόντων. O ψηφιακός αυτός ανταγωνισμός στο χώρο του διαδικτύου οδηγεί όλο και περισσότερο τις ίδιες τις θρησκείες σε μια ουσιαστική μετάλλαξη, στην οποία η εικονική αποτύπωση του μεταφυσικού μέσα από μια «απευθείας σύνδεση» θρησκευτικότητα, επαναφέρει στο προσκήνιο όψεις της θρησκευτικής ανορθολογικότητας, ανακατασκευάζοντας τα φαντασιακά χαρακτηριστικά της θρησκείας, όχι στα πλαίσια μιας παραδοσιακής θρησκευτικής αποκάλυψης, αλλά στα πλαίσια μιας «νέας» θρησκευτικής ανακάλυψης, στην οποία η τεχνολογία παίζει κυρίαρχο ρόλο. Οι νέες ιεραρχίες που διαμορφώνει η ψηφιακή κοινωνία, η συμβολή των θρησκειών στην δημιουργία των νέων θρησκευτικών δικτύων και ο έλεγχος των   δικτύων αυτών, καθιστούν την επιστροφή της θρησκείας στην εποχή της μετανεωτερικότητας μια νέα  πρόκληση. Από την άλλη πλευρά όσο ο θρησκευτικός ανταγωνισμός στο χώρο του διαδικτύου δεν θα έχει όρια, τόσο πιο επικίνδυνη θα καθίσταται η παρουσία του θρησκευτικού ανορθολογισμού.

Ένας βασικός στόχος αυτού του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν έννοιες και αρχές των Μαθηματικών. Επίσης, το μάθημα αυτό καλύπτει τα ακόλουθα πεδία: αντιλήψεις μαθητών για τις έννοιες και τις βάσεις των Μαθηματικών, διδακτικές προσεγγίσεις και θεωρητικές όψεις των διαδικασιών μάθησης των μαθηματικών, διδακτικές στρατηγικές στα μαθηματικά του Δημοτικού σχολείου  την ύλη των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (γνώση δεξιοτήτων και εφαρμογή δραστηριοτήτων με χρήση εκπαιδευτικού Λογισμικού, γνωστικής σύγκρουσης, εννοιολογικών χαρτών), μικροδιδασκαλίες στα μαθηματικά του δημοτικού σχολείου και αξιολόγηση διδασκαλίας στα μαθηματικά. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές να γνωρίσουν τις αντιλήψεις των μαθητών για έννοιες και φαινόμενα  όπως τις  δυσκολίες που   οικειοποιούνται και   διατηρούνται μέσα στα γνωστικά σχήματα των μαθητών αλλά και τις παρανοήσεις οι οποίες δυσκολεύουν όχι μόνο την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και τους ίδιους τους μαθητές κατά την εξελικτική μαθητική τους πορεία.

Η αειφόρος ανάπτυξη έχει αναδειχτεί τα τελευταία χρόνια προτεραιότητα της διεθνούς κοινότητας. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης απαιτούν την ενεργοποίηση πολλών δυνάμεων και η εκπαίδευση είναι μια από τις σημαντικότερες από αυτές. Η προώθηση της εκπαίδευσης για το περιβάλλον για την αειφορία βρίσκεται στην ατζέντα όλων των χωρών, με στόχο να αποκτήσουν οι πολίτες τις γνώσεις, στάσεις αξίες και ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να συμβάλουν στην οικοδόμηση ενός αειφόρου μέλλοντος. Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές τα ερευνητικά και μεθοδολογικά εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να αναπτύσσουν ποιοτικά προγράμματα εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία με τη χρήση πολυμέσων.

Η ψηφιακή επανάσταση δημιουργεί νέους τρόπους πρόσβασης στην καλλιτεχνική δημιουργία και δίνει μια νέα μορφή και ώθηση στη λεγόμενη «πολιτιστική βιομηχανία». Η αυξανόμενη χρήση των ΤΠΕ όχι μόνο επιδρά στο τρόπο που το σύγχρονο κοινό προσεγγίζει, αντιλαμβάνεται και κατανοεί έργα πολιτιστικού περιεχομένου, αλλά επαναπροσδιορίζει το παραδοσιακό ρόλο φορέων πολιτισμού, όπως τα μουσεία κ.α.. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται στη διερεύνηση του ρόλου και των εφαρμογών των Νέων Τεχνολογιών στις σύγχρονες μορφές τέχνης. Μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα μελετώνται οι σύνθετοι τρόποι με τους οποίους τα νέα ψηφιακά μέσα αξιοποιούνται σε σύγχρονες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και ανιχνεύεται η επιρροή τους στη βιωματική εμπειρία του κοινού.

Στο μάθημα εξετάζεται η διαδικασία κατασκευής και ανάδυσης γνώσης (knowledge construction / knowledge generation) σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα σε σχέση (α) με τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στη διδασκαλία / μάθηση και (β) σε σχέση με τον παιδαγωγικό προσανατολισμό συγκεκριμένων παιδαγωγικών εφαρμογών. Συγκεκριμένα, θα προσπαθήσουμε να φωτίσουμε τη σχέση γλωσσικής ετερότητας και μάθησης, από τη μία πλευρά, και τη σχέση μάθησης με χρήση νέων τεχνολογιών και παιδαγωγικού προσανατολισμού, από την άλλη πλευρά.

Η είσοδος της τεχνολογίας στη ζωή μας δημιουργεί όχι μόνο νέα αντικείμενα αλλά και νέες κοινωνικές και πνευματικές πραγματικότητες. Αυτή η διαδικασία θολώνει το παλιό πλαίσιο μέσα στον οποίο τα παραδοσιακά αγαθά της λαϊκής κουλτούρας έβρισκαν την αξία τους.  Στο παρόν μάθημα εξετάζονται τα αποτελέσματα της νεωτερικότητας στο χώρο, χρόνο και την κοινωνία του λαϊκού πολιτισμού, ώστε να φανεί αν πρόκειται για το ‘τέλος’ της λαϊκής κουλτούρας ή τη μεταμόρφωση των λαϊκών μορφών και του περιεχομένου τους.

Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται οι φοιτητές να γνωρίσουν τους σύγχρονους προσανατολισμούς της Διδακτικής των Μαθηματικών και της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, καθώς και τις μεταξύ τους συνέργειες, να αναλύουν την έννοια του εγγραμματισμού στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, να αναφέρουν και αναλύουν τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας για τις αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με έννοιες των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών και να περιγράφουν τα βασικά κοινά χαρακτηριστικά αυτών των αντιλήψεων των μαθητών. Επίσης, να αναγνωρίζουν και αναλύουν τις βασικές αρχές των θεωριών μάθησης, των στυλ μάθησης και να αναλύουν τη σημασία και τα βασικά χαρακτηριστικά της διερευνητικής μάθησης Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, να αναγνωρίσουν και αναλύουν τις βασικές αρχές διαφόρων διδακτικών προσεγγίσεων των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών και να συζητούν και αναλύουν ζητήματα που αφορούν  το ρόλο των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Επιπρόσθετα, επιδιώκεται να αξιολογούν ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, να αναπτύσσουν εκπαιδευτικό υλικό για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες με χρήση των νέων τεχνολογιών και να αναπτύσσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες  STEM.