Χώρος πρακτικής άσκησης φοιτητών/τριων στο πλαίσιο της τελικής εργασίας του μαθήματος.

Με δεδομένο ότι η ένταξή της ψηφιακής μάθησης στην εκπαίδευση και η θεσμική κατοχύρωση του μιντιακού γραμματισμού και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης αποτελεί πραγματικότητα, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να  απαντήσουν με μια επαγγελματική στάση που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν τα Νέα και Ψηφιακά Μέσα στην εκπαίδευση, στηριζόμενοι στη αρχή του παιδαγωγικού σχεδιασμού. Το μάθημα αυτό δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σε ένα εξειδικευμένο πεδίο της Παιδαγωγικής και πιο συγκεκριμένα στη διδακτική αξιοποίηση ψηφιακών Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning) στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο τόσο ευρωπαϊκών, όσο και εθνικών εκπαιδευτικών πολιτικών, ιδιαίτερα μετά την εμπειρία της πανδημίας του COVID-19. Η νέα αυτή πραγματικότητα προϋποθέτει μια συστηματική προσέγγιση στην προετοιμασία των νέων επαγγελματιών της εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη το θεωρητικό και τεχνολογικό υπόβαθρο της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης. Επιπρόθετα, με το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή, ο Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός (Instructional Design) απέκτησε ιδιαίτερη σημασία, καθώς σε αντίθεση με τη συμβατική δια ζώσης διδασκαλία, η οποία δυνητικά μπορεί να υλοποιηθεί με ελάχιστο έστω σχεδιασμό, το e-learning αποτελεί τον κατ’ εξοχή τομέα όπου ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός αφενός διεξάγεται συστηματικά και αφετέρου αναπτύσσεται παράλληλα. Διατρέχει όλες τις επιμέρους φάσεις του κύκλου ζωής του e-learning, εστιάζοντας σε ζητήματα υλικού, δραστηριοτήτων και αξιολόγησης. Σε αυτό το γενικό πλαίσιο, το μάθημα ασχολείται μεταξύ άλλων με την Δια βίου Εκπαίδευση, τα Ηλεκτρονικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης και μάθησης, το σχεδιασμό και οργάνωση του e-learning, την δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται η γνωριμία και η καλλιέργεια της σχέσης των φοιτητών με την τεχνολογία σε όλες της τις εκφάνσεις κι όχι μόνο παροχή τεχνικών γνώσεων. Πραγματοποιείται μια πρώτη γνωριμία με μια σειρά από αναδυόμενες τεχνολογίες που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο ως εκπαιδευτικά εργαλεία του άμεσου μέλλοντος. Επίσης, γίνεται γνωριμία με τις βασικές αρχές της από απόσταση εκπαίδευσης, τις παραμέτρους  αλλά και τις τεχνικές της. Στόχος είναι η απομυθοποίηση της ως διδακτικής μεθόδου αλλά και η χρήση τεχνικών της στην συμβατική εκπαίδευση. Τέλος, με τη γνωριμία και χρήση χρήσιμων  λογισμικών  επιχειρείται η δημιουργία μια άνετης σχέσης με την πληροφορική και τις νεότερες εφαρμογές της. Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα είναι δυνατόν να πλαισιωθούν με ομιλίες από προσκεκλημένους καθηγητές και ειδικούς στο αντικείμενο, οι οποίοι ποικίλουν τη διδασκαλία και προσθέτουν άλλες ενδιαφέρουσες απόψεις στο μάθημα. Το μάθημα απευθύνεται σε όλες τις ειδικότητες των φοιτητών του πολυσυλλεκτικού μεταπτυχιακού προγράμματος.

Το μάθημα αυτό έχει ως βασικό σκοπό την εισαγωγή των φοιτητών/τριών στη μεθοδολογία της κοινωνικής έρευνας και την εξοικείωσή τους με ένα ευρύ φάσμα στρατηγικών και τεχνικών που χρησιμοποιούνται από τους ερευνητές στις Κοινωνικές Επιστήμες, με έμφαση στην Εκπαίδευση. Στοχεύει: α) στην παρουσίαση των βασικότερων φιλοσοφικών και επιστημολογικών ζητημάτων στην κοινωνική έρευνα, β) στην περιγραφή των σημαντικότερων ποσοτικών και ποιοτικών στρατηγικών έρευνας, γ) στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα κυριότερα μέσα συλλογής δεδομένων, δ) στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριών για τις ηθικές και δεοντολογικές αρχές πάνω στις οποίες πρέπει να στηρίζεται η επιστημονική και κοινωνική έρευνα, και ε) στην κατανόηση της διαδικασίας συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας με έμφαση στη διπλωματική μεταπτυχιακή εργασία.