Περιεχόμενο μαθήματος: Εισαγωγή στην Παιδαγωγική ως Επιστήμη και ιδιαίτερα στις Θεωρίες, Προσεγγίσεις, Σχολές και Μοντέλα της Εκπαίδευσης και μοντελοποίηση μιας συστηματικής και ιστορικής προσέγγισης των εκπαιδευτικών συστημάτων και των παιδαγωγικών ζητημάτων, των παιδαγωγικών κρίσεων και των εκπαιδευτικών αλλαγών. Στο μάθημα γίνεται επίσης μια προσπάθεια προσέγγισης των σύγχρονων εκπαιδευτικών ζητημάτων με ένα σύνθετο διδακτικό τρόπο, ο οποίος συνδυάζει τη μορφή της διάλεξης, των φροντιστηρίων και εργαστηρίων με τις ατομικές αλλά και τις ομαδικές σεμιναριακές εργασίες.

Πιο συγκεκριμένα, αναπτύσσονται οι παρακάτω θεματικές περιοχές μέσω των οποίων αναδεικνύεται η ιστορικό κοινωνική διάσταση των θεωριών και εφαρμογών της εκπαίδευσης και η μεταξύ τους άρρηκτη αλληλοπροϋποθετική σχέση: Εισαγωγή στη Θεωρία της Εκπαίδευσης και στην Ιστορία της, Ιστορία της Παιδαγωγικής: Ανασυνθέτοντας το Παιδαγωγικό Πεδίο, Η ιστορία της Ιστορίας, Η σχέση θεωρίας και εκπαιδευτικής πραγματικότητας και οι ιστορικές εκπαιδευτικές εποχές: Ελληνική και Ρωμαϊκή Αρχαιότητα: Παιδεία, Οικουμενικότητα και Ανθρωπισμός, Δυτικός και Ανατολικός Μεσαίωνας: Πεφωτισμένος Χριστιανισμός, Αναγέννηση, Ανθρωπισμός, Μεταρρύθμιση, Αντιμεταρρύθμιση: Ανθρωπισμός και εθνικός αυτοπροσδιορισμός, Μπαρόκ, Διαφωτισμός: Ο αιώνας του παιδιού, Κλασική Ιδεαλιστική εποχή, ο Εκβιομηχανισμός:  Νεοανθρωπισμός και Τυποποίηση της εκπαίδευσης, Εικοστός Αιώνας: Παιδαγωγική από τη σκοπιά του παιδιού, Νεοελληνική Εκπαίδευση Ι : Διαχρονική Προσέγγιση και Συγχρονική Προσέγγιση, Συστηματοποίηση των Θεωριών της Εκπαίδευσης και Σύγχρονα Παιδαγωγικά Ρεύματα και Θεωρητικές Προοπτικές.

 

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Ο γενικός σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στο επιστημονικό πεδίο της Παιδαγωγικής και στο γνωστικό αντικείμενο «Θεωρία της Εκπαίδευσης» από μια ιστορική εξελικτική οπτική (θεωρία της εκπαίδευσης και ιστορία και εξέλιξη θεωριών, θεσμών, φορέων, ιδεών, κρίσεων, μεθόδων, προγραμμάτων, περιεχομένων, παιδαγωγικών υλικών, διαδικασιών και δομών) και η μεθοδολογία της καθώς και η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα βασικά θέματα του τομέα αυτού. Επιπλέον επιδιώκεται η καλλιέργεια ικανοτήτων σχετικά με: Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.