Νέα μέσα και τεχνολογίες σταδιακά ενσωματώνονται στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική και ο μελλοντικός παιδαγωγός θα κληθεί να χρησιμοποιήσει κάποιο από αυτά στα πλαίσια της διδασκαλίας του. H ραγδαία αύξηση των δυνατοτήτων των ηλεκτρονικών υπολογιστών με την παράλληλη μείωση της τιμής τους, καθιστά ολοένα και πιο προσιτές στην εκπαιδευτική κοινότητα τεχνολογίες μέχρι πρότινος απρόσιτες στο ευρύ κοινό. Έχοντας στραμμένο το ενδιαφέρον στις μελλοντικές εξελίξεις, το βάρος του μαθήματος πέφτει όχι σε εκείνες τις τεχνολογίες που είναι ήδη δοκιμασμένες, αλλά σε τεχνολογίες αιχμής που αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στα επόμενα χρόνια. Μια από αυτές είναι τα τρισδιάστατα εικονικά περιβάλλοντα, των οποίων ο ρόλος στη διαδικασία απόκτησης γνώσεων είναι σημαντικός και, για αυτό άλλωστε, αποτελούν το αντικείμενο του συγκεκριμένου μαθήματος. Από την άλλη πλευρά, έχουν εμφανιστεί εργαλεία που επιτρέπουν την ανάπτυξη εφαρμογών αρκετά εύκολα, γρήγορα και με ποιοτικό επίπεδο.

Η αειφόρος ανάπτυξη έχει αναδειχτεί τα τελευταία χρόνια προτεραιότητα της διεθνούς κοινότητας. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης απαιτούν την ενεργοποίηση πολλών δυνάμεων και η εκπαίδευση είναι μια από τις σημαντικότερες από αυτές. Η προώθηση της εκπαίδευσης για το περιβάλλον για την αειφορία βρίσκεται στην ατζέντα όλων των χωρών, με στόχο να αποκτήσουν οι πολίτες τις γνώσεις, στάσεις αξίες και ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να συμβάλουν στην οικοδόμηση ενός αειφόρου μέλλοντος. Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές τα ερευνητικά και μεθοδολογικά εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να αναπτύσσουν ποιοτικά προγράμματα εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία με τη χρήση πολυμέσων.

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2022-23

Ένας βασικός στόχος αυτού του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν έννοιες και αρχές των Μαθηματικών. Επίσης, το μάθημα αυτό καλύπτει τα ακόλουθα πεδία: αντιλήψεις μαθητών για τις έννοιες και τις βάσεις των Μαθηματικών, διδακτικές προσεγγίσεις και θεωρητικές όψεις των διαδικασιών μάθησης των μαθηματικών, διδακτικές στρατηγικές στα μαθηματικά του Δημοτικού σχολείου  την ύλη των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (γνώση δεξιοτήτων και εφαρμογή δραστηριοτήτων με χρήση εκπαιδευτικού Λογισμικού, γνωστικής σύγκρουσης, εννοιολογικών χαρτών), μικροδιδασκαλίες στα μαθηματικά του δημοτικού σχολείου και αξιολόγηση διδασκαλίας στα μαθηματικά. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές να γνωρίσουν τις αντιλήψεις των μαθητών για έννοιες και φαινόμενα  όπως τις  δυσκολίες που   οικειοποιούνται και   διατηρούνται μέσα στα γνωστικά σχήματα των μαθητών αλλά και τις παρανοήσεις οι οποίες δυσκολεύουν όχι μόνο την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και τους ίδιους τους μαθητές κατά την εξελικτική μαθητική τους πορεία.

Το διαδίκτυο μετασχηματίζει το θρησκευτικό προϊόν, κάνοντάς το περισσότερο προσαρμόσιμο στις ανάγκες μιας «νέας» ψηφιακής θρησκευτικότητας, στην οποία κυρίαρχο ρόλο παίζει η προβολή και ο ανταγωνισμός των θρησκευτικών προϊόντων. O ψηφιακός αυτός ανταγωνισμός στο χώρο του διαδικτύου οδηγεί όλο και περισσότερο τις ίδιες τις θρησκείες σε μια ουσιαστική μετάλλαξη, στην οποία η εικονική αποτύπωση του μεταφυσικού μέσα από μια «απευθείας σύνδεση» θρησκευτικότητα, επαναφέρει στο προσκήνιο όψεις της θρησκευτικής ανορθολογικότητας, ανακατασκευάζοντας τα φαντασιακά χαρακτηριστικά της θρησκείας, όχι στα πλαίσια μιας παραδοσιακής θρησκευτικής αποκάλυψης, αλλά στα πλαίσια μιας «νέας» θρησκευτικής ανακάλυψης, στην οποία η τεχνολογία παίζει κυρίαρχο ρόλο. Οι νέες ιεραρχίες που διαμορφώνει η ψηφιακή κοινωνία, η συμβολή των θρησκειών στην δημιουργία των νέων θρησκευτικών δικτύων και ο έλεγχος των   δικτύων αυτών, καθιστούν την επιστροφή της θρησκείας στην εποχή της μετανεωτερικότητας μια νέα  πρόκληση. Από την άλλη πλευρά όσο ο θρησκευτικός ανταγωνισμός στο χώρο του διαδικτύου δεν θα έχει όρια, τόσο πιο επικίνδυνη θα καθίσταται η παρουσία του θρησκευτικού ανορθολογισμού.

Τα εργαλεία που προσφέρουν οι ΤΠΕ συµβάλλουν στην αυτενέργεια, την απόκτηση δεξιοτήτων, τη διευκόλυνση της έρευνας, την παροχή δυνατότητας πρόσβασης στην πληροφορία και τη γνώση µέσω των ψηφιακών Βιβλιοθηκών, της ιστοσελίδας της Πύλης για τη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας, η οποία παρέχει εργαλεία και σηµαντικό υποστηρικτικό υλικό στο διαδίκτυο, χρήσιµο για τη µελέτη και την έρευνα ζητηµάτων και θεµάτων της νεοελληνικής λογοτεχνίας: λεξικά, καταλόγους βιβλιοθηκών, ηλεκτρονικές ανθολογίες, ψηφιοποιηµένα λογοτεχνικά βιβλία, ψηφιοποιηµένα λογοτεχνικά περιοδικά του 19ου και του 20ού αιώνα, κριτικές µελέτες για συγγραφείς και λογοτεχνικά ρεύµατα, συµφραστικούς πίνακες λέξεων/σώµατα λογοτεχνικών κειµένων για το έργο µειζόνων ποιητών, βάσεις δεδοµένων, που µπορούν να αξιοποιηθούν ως ψηφιακοί µαθησιακοί πόροι και χρήσιµες συνδέσεις, µέσω επίσης της ιστοσελίδας του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισµού κ.ά.

H  ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, η συνεχιζόμενη απρόσκοπτη εξάπλωση   του   διαδικτύου (Internet) σε όλες τις χώρες και η αύξηση με εκθετικούς ρυθμούς των πολλαπλών εφαρμογών του παγκόσμιου ιστού world wide web  (www) έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι στις ζωές των ανθρώπων. Οι νέες τεχνολογίες εξελίσσονται συνεχώς και εισχωρούν στην οικογένεια και το σχολείο με ποικίλες επιπτώσεις και προκλήσεις. Το μάθημα εξετάζει τρεις σημαντικές διαστάσεις της σύγχρονης πραγματικότητας: την οικογένεια, την ειδική αγωγή και τις νέες τεχνολογίες. Αρχικά, γίνεται μία εισαγωγή στις έννοιες αυτές και στη συνέχεια, παρουσιάζεται η  αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση οικογένειας, ειδικής αγωγής και νέων τεχνολογιών. Επιπλέον, εξετάζεται ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην ειδική αγωγή και στο άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες (ε.ε.α./α.), καθώς και η χρήση των νέων τεχνολογιών από και για την οικογένεια.

Με το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή και την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός (Instructional Design) απέκτησε ιδιαίτερη σημασία, καθώς σε αντίθεση με τη συμβατική δια ζώσης διδασκαλία, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί με ελάχιστο έστω σχεδιασμό, η ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) αποτελεί τον κατ’ εξοχή τομέα όπου ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός αφενός διεξάγεται συστηματικά και αφετέρου αναπτύσσεται παράλληλα. Διατρέχει όλες τις επιμέρους φάσεις του κύκλου ζωής της ηλεκτρονικής μάθησης ενώ εστιάζει κυρίως σε ζητήματα εκπαιδευτικού υλικού, μαθησιακών δραστηριοτήτων και αξιολόγησης. Στο πλαίσιο λοιπόν του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το θεωρητικό πλαίσιο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού πάντα συναρτήσει της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και της ηλεκτρονικής μάθησης και τα βασικά μοντέλα εκπαιδευτικού σχεδιασμού και εν συνεχεία θα προχωρήσουν μέσα από εργαστηριακές δραστηριότητες στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού με χρήση εργαλείων συγγραφής περιεχομένου με έμφαση στην αυτό-μάθηση (self-paced learning).

Με δεδομένο ότι η ένταξή της ψηφιακής μάθησης στην εκπαίδευση και η θεσμική κατοχύρωση του μιντιακού γραμματισμού και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης αποτελεί πραγματικότητα, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να  απαντήσουν με μια επαγγελματική στάση που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν τα Νέα και Ψηφιακά Μέσα στην εκπαίδευση, στηριζόμενοι στη αρχή του παιδαγωγικού σχεδιασμού. Το μάθημα αυτό δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σε ένα εξειδικευμένο πεδίο της Παιδαγωγικής και πιο συγκεκριμένα στη διδακτική αξιοποίηση ψηφιακών Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία.