Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται η γνωριμία και η καλλιέργεια της σχέσης των φοιτητών με την τεχνολογία σε όλες της τις εκφάνσεις κι όχι μόνο παροχή τεχνικών γνώσεων. Πραγματοποιείται μια πρώτη γνωριμία με μια σειρά από αναδυόμενες τεχνολογίες που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο ως εκπαιδευτικά εργαλεία του άμεσου μέλλοντος. Επίσης, γίνεται γνωριμία με τις βασικές αρχές της από απόσταση εκπαίδευσης, τις παραμέτρους  αλλά και τις τεχνικές της. Στόχος είναι η απομυθοποίηση της ως διδακτικής μεθόδου αλλά και η χρήση τεχνικών της στην συμβατική εκπαίδευση. Τέλος, με τη γνωριμία και χρήση χρήσιμων  λογισμικών  επιχειρείται η δημιουργία μια άνετης σχέσης με την πληροφορική και τις νεότερες εφαρμογές της. Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα είναι δυνατόν να πλαισιωθούν με ομιλίες από προσκεκλημένους καθηγητές και ειδικούς στο αντικείμενο, οι οποίοι ποικίλουν τη διδασκαλία και προσθέτουν άλλες ενδιαφέρουσες απόψεις στο μάθημα. Το μάθημα απευθύνεται σε όλες τις ειδικότητες των φοιτητών του πολυσυλλεκτικού μεταπτυχιακού προγράμματος.

Το μάθημα αυτό έχει ως βασικό σκοπό την εισαγωγή των φοιτητών/τριών στη μεθοδολογία της κοινωνικής έρευνας και την εξοικείωσή τους με ένα ευρύ φάσμα στρατηγικών και τεχνικών που χρησιμοποιούνται από τους ερευνητές στις Κοινωνικές Επιστήμες, με έμφαση στην Εκπαίδευση. Στοχεύει: α) στην παρουσίαση των βασικότερων φιλοσοφικών και επιστημολογικών ζητημάτων στην κοινωνική έρευνα, β) στην περιγραφή των σημαντικότερων ποσοτικών και ποιοτικών στρατηγικών έρευνας, γ) στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα κυριότερα μέσα συλλογής δεδομένων, δ) στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριών για τις ηθικές και δεοντολογικές αρχές πάνω στις οποίες πρέπει να στηρίζεται η επιστημονική και κοινωνική έρευνα, και ε) στην κατανόηση της διαδικασίας συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας με έμφαση στη διπλωματική μεταπτυχιακή εργασία.

Το προσφερόμενο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να επιλεχθεί από φοιτητές που επιθυμούν να εργαστούν εργαστηριακά, πειραματιζόμενοι μέσα σε ένα κατάλληλο παιδαγωγικό πλαίσιο προκειμένου να παράγουν ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για την ηλεκτρονική μάθηση (e-Learning), είτε αυτή προσφέρεται ως δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία είτε ως σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.  Οι φοιτητές σε μικρές ομάδες δημιουργούν σύντομα βίντεο, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε ποικίλες εκπαιδευτικές περιστάσεις, προκειμένου να προκαλέσουν εμπειρίες μάθησης, μέσα από την ενεργή εργασία και αλληλεπίδραση με το τις ταινίες και το εκπαιδευτικό υλικό. Το συνολικό εκπαιδευτικό υλικό (ταινία και εκπαιδευτικό υλικό), μπορεί να αξιοποιηθεί ως αυτόνομο αντικείμενο μάθησης για την υποστήριξη και διεύρυνση της διδασκαλίας, για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και για την σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να γνωρίζουν, να αξιολογούν και να αναλύουν μέσα από το σχεδιασμό, τη διεξαγωγή και τις συστηματικές παρατηρήσεις μικροδιαδασκαλιών τις βασικές συνιστώσες/δομικά στοιχεία της διδασκαλίας (προϋποθέσεις και συνθήκες αποτελεσματικού σχεδιασμού, διεξαγωγής, διασφάλισης της ποιότητας και αξιολόγησης της διδακτικής - μαθησιακής διαδικασίας), καθώς, επίσης, και να αναστοχάζονται αξιοποιώντας τις θεωρητικές τους γνώσεις σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού, διεξαγωγής και αξιολόγησης της διδασκαλίας. Το μάθημα διαρθρώνεται σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο παρουσιάζονται και αναλύονται οι γενικές θεωρητικές αρχές και οι πρακτικές (εφαρμοσμένες) προσεγγίσεις της Διδακτικής που αφορούν στους ακόλουθους θεματικούς άξονες: α. το σχεδιασμό  της διδασκαλίας, β. τη διασφάλιση της ποιότητας της διδασκαλίας και γ. την αξιολόγηση της διδασκαλίαςΣτο δεύτερο επίπεδο οι φοιτητές/τριες, μέσα από τον σχεδιασμό, τη διεξαγωγή, την αξιολόγηση και την παρατήρηση μικροδιδασκαλιών, παρατηρούν και καταγράφουν τα δομικά στοιχεία της διδασκαλίας με βάση συγκεκριμένους άξονες-κλείδες παρατήρησης με στόχο την εξάσκησή τους στην απόκτηση/βελτίωση των διδακτικών τους δεξιοτήτων μέσα από βιωματικές προσεγγίσεις (παρουσίαση μικροδιδασκαλιών), καθώς και την απόκτηση δεξιοτήτων συγκριτικής και ερμηνευτικής αξιολόγησης, αλλά και βελτίωσης της ποιότητας της διδασκαλίας (ανάλυση-αναστοχασμός και επανασχεδιασμός της μικροδιδασκαλίας).


Η ψηφιακή επανάσταση δημιουργεί νέους τρόπους πρόσβασης στην καλλιτεχνική δημιουργία και δίνει μια νέα μορφή και ώθηση στη λεγόμενη «πολιτιστική βιομηχανία». Η αυξανόμενη χρήση των ΤΠΕ όχι μόνο επιδρά στο τρόπο που το σύγχρονο κοινό προσεγγίζει, αντιλαμβάνεται και κατανοεί έργα πολιτιστικού περιεχομένου, αλλά επαναπροσδιορίζει το παραδοσιακό ρόλο φορέων πολιτισμού, όπως τα μουσεία κ.α.. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται στη διερεύνηση του ρόλου και των εφαρμογών των Νέων Τεχνολογιών στις σύγχρονες μορφές τέχνης. Μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα μελετώνται οι σύνθετοι τρόποι με τους οποίους τα νέα ψηφιακά μέσα αξιοποιούνται σε σύγχρονες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και ανιχνεύεται η επιρροή τους στη βιωματική εμπειρία του κοινού.

Στο μάθημα εξετάζεται η διαδικασία κατασκευής και ανάδυσης γνώσης (knowledge construction / knowledge generation) σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα σε σχέση (α) με τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στη διδασκαλία / μάθηση και (β) σε σχέση με τον παιδαγωγικό προσανατολισμό συγκεκριμένων παιδαγωγικών εφαρμογών. Συγκεκριμένα, θα προσπαθήσουμε να φωτίσουμε τη σχέση γλωσσικής ετερότητας και μάθησης, από τη μία πλευρά, και τη σχέση μάθησης με χρήση νέων τεχνολογιών και παιδαγωγικού προσανατολισμού, από την άλλη πλευρά.

Η είσοδος της τεχνολογίας στη ζωή μας δημιουργεί όχι μόνο νέα αντικείμενα αλλά και νέες κοινωνικές και πνευματικές πραγματικότητες. Αυτή η διαδικασία θολώνει το παλιό πλαίσιο μέσα στον οποίο τα παραδοσιακά αγαθά της λαϊκής κουλτούρας έβρισκαν την αξία τους.  Στο παρόν μάθημα εξετάζονται τα αποτελέσματα της νεωτερικότητας στο χώρο, χρόνο και την κοινωνία του λαϊκού πολιτισμού, ώστε να φανεί αν πρόκειται για το ‘τέλος’ της λαϊκής κουλτούρας ή τη μεταμόρφωση των λαϊκών μορφών και του περιεχομένου τους.

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022

Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται οι φοιτητές να γνωρίσουν τους σύγχρονους προσανατολισμούς της Διδακτικής των Μαθηματικών και της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, καθώς και τις μεταξύ τους συνέργειες, να αναλύουν την έννοια του εγγραμματισμού στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, να αναφέρουν και αναλύουν τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας για τις αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με έννοιες των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών και να περιγράφουν τα βασικά κοινά χαρακτηριστικά αυτών των αντιλήψεων των μαθητών. Επίσης, να αναγνωρίζουν και αναλύουν τις βασικές αρχές των θεωριών μάθησης, των στυλ μάθησης και να αναλύουν τη σημασία και τα βασικά χαρακτηριστικά της διερευνητικής μάθησης Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, να αναγνωρίσουν και αναλύουν τις βασικές αρχές διαφόρων διδακτικών προσεγγίσεων των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών και να συζητούν και αναλύουν ζητήματα που αφορούν  το ρόλο των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Επιπρόσθετα, επιδιώκεται να αξιολογούν ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, να αναπτύσσουν εκπαιδευτικό υλικό για τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες με χρήση των νέων τεχνολογιών και να αναπτύσσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες  STEM.