Με δεδομένο ότι η ένταξη της ψηφιακής μάθησης στην εκπαίδευση αλλά και η γενικότερη θεσμική κατοχύρωση του ψηφιακού γραμματισμού και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης αποτελεί πραγματικότητα, οι εκπαιδευτικοί καλούνται σήμερα να εντάξουν τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία και να απαντήσουν με επαγγελματική στάση που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες του διαδικτύου (Web 1.0 και Web 2.0) στην εκπαίδευση, στηριζόμενοι σε αρχές του παιδαγωγικού σχεδιασμού. Το μάθημα αυτό δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σε ένα εξειδικευμένο πεδίο της Παιδαγωγικής και ποιο συγκεκριμένα στη διαδικτυακή εκπαίδευση. Το μάθημα δομείται σε δύο μέρη: α) σε ένα θεωρητικό και β) σε ένα ειδικό πλαίσιο αναφοράς. Στο πρώτο διευκρινίζονται βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη διαδικτυακή εκπαίδευση, παρουσιάζονται λειτουργίες του εκπαιδευτικού υλικού, βασικές παιδαγωγικές θέσεις για τη δημιουργία ηλεκτρονικών περιβαλλόντων μάθησης, μεθοδολογίες σχεδιασμού ηλεκτρονικού μαθήματος. Το δεύτερο μέρος εστιάζει σε ειδικά θέματα διδακτικής μεθοδολογίας για τη δημιουργία ηλεκτρονικού μαθήματος. Παρουσιάζονται διδακτικά μοντέλα με διακριτές θεωρητικές προσεγγίσεις.

Η ραγδαία εξάπλωση της online εξ αποστάσεως εκπαίδευσης τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε ακαδημαϊκό αλλά πλέον και σε σχολικό επίπεδο, οφείλονται πρωτίστως στην ανάπτυξη του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού και των υπηρεσιών που αναπτύχθηκαν για την υποστήριξη και διεξαγωγή της ηλεκτρονικής μάθησης.Μια από τις βασικότερες υπηρεσίες αποτελούν τα Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ) τα οποία υποστηρίζουν την ασύγχρονη και σύγχρονη μάθηση σε ένα ενιαίο λειτουργικό περιβάλλον και χαρακτηρίζονται από ποικιλομορφία σε επίπεδο λειτουργικότητας, παιδαγωγικών δυνατοτήτων, τεχνολογίας και τυπολογίας.Στο πλαίσιο αυτού του μαθήματος οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το θεωρητικό υπόβαθρο αυτής της κατηγορίας των ΣΔΜ τις διαφορετικές τυπολογίες μέσα από μια συγκριτική προσέγγιση και εν συνεχεία θα επικεντρωθούν σε ένα από τα βασικότερα ΣΔΜ ανοικτού κώδικα, όπου θα εξοικειωθούν με βασικές λειτουργίες επικοινωνίας, συνεργασίας, οργάνωσης περιεχομένου και αξιολόγησης, στο πλαίσιο της online εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.Έμφαση εδώ θα δοθεί σε μια σειρά από hands-on-training δραστηριότητες εργαστηριακού τύπου και στην τελική εργασία υπό τη μορφή ατομικού project.

Τα βασικά στοιχεία της διδακτικής μεθοδολογίας είναι κοινά και εφαρμόζονται τόσο στην απευθείας διδασκαλία όσο και στην ηλεκτρονική διδασκαλία. Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα εξής θέματα: Έννοια και Φύση της Διδακτικής Επιστήμης, Βασικές έννοιες της διδακτικής (διδασκαλία, μαθητεία, μάθηση, πορεία διδασκαλίας, μέθοδος κ.α.), Μοντέλα Διδασκαλίας, Σχεδιασμός της Διδασκαλίας, επίπεδα σχεδιασμού, διδακτική ενότητα, Σχέδιο Μαθήματος, Διδακτικοί στόχοι: Επιλογή, διατύπωση, ταξινομία διδακτικών στόχων, Σύγχρονες διδακτικές αρχές, Ενδιαφέρον, κίνητρα ως προϋποθέσεις της μάθησης, παιδαγωγική σχέση και αλληλεπίδραση, διαπροσωπική επικοινωνία, διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες, Αξιολόγηση της διδακτικής πράξης. Χαρακτηριστικά της online διδασκαλίας, Εργαλεία και λογισμικά για τους εκπαιδευτικούς, Αποτελεσματική επικοινωνία στην online μάθηση, Ηλεκτρονική ασφάλεια, Τύποι-Στυλ Μάθησης, Ανατροφοδότηση στην online μάθηση.

Το μάθημα αναφέρεται στην επιστημολογία και στην επιστημονική έρευνα. Στόχοι της ενότητας της επιστημολογίας είναι οι φοιτητές να: α) Αποκτήσουν την ικανότητα να αναλύουν και να σκέπτονται κριτικά για το γενικότερο πολιτισμικό, πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο που διαμορφώνει την επιστημονική γνώση, β) Κατανοήσουν τα προβλήματα που συνδέονται με τη φύση της επιστημονικής γνώσης και να μπορούν να τη διακρίνουν από άλλες μορφές γνώσης και γ) Κατανοήσουν τα ζητήματα που αφορούν στη «φύση της επιστήμης» και να τα εντάσσουν σε διδακτικές στρατηγικές. Στο πλαίσιο
της επιστημονικής έρευνας το μάθημα αναφέρεται στις στατιστικές μεθόδους που χρειάζεται να γνωρίζει ένας μεταπτυχιακός φοιτητής στο πλαίσιο της έρευνας που θα διεξάγει για τη διαδικτυακή εκπαίδευση. Το μάθημα αποτελείται από το θεωρητικό μέρος όπου αναπτύσσονται οι στατιστικές μέθοδοι που μπορούν να υλοποιηθούν ανά είδος εκπαιδευτικής έρευνας. Επιπρόσθετα, αποτελείται από εργαστηριακό μέρος στο οποίο οι μεταπτυχιακοί
φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να εξασκηθούν μέσω παραδειγμάτων στην κωδικοποίηση, επεξεργασία και στατιστική ανάλυση και ερμηνεία συγκεκριμένων ποσοτικών δεδομένων που θα αφορούν τη διαδικτυακή εκπαίδευση (π.χ. SPSS, SAS).