Οι σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες σε συνδυασμό με τα συνεχώς μετασχηματιζόμενα χαρακτηριστικά της σύγχρονης σχολικής μονάδας αλλάζουν το τοπίο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Ταυτόχρονα οι εξελίξεις στο πεδίο της εκπαιδευτικής διοίκησης σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των θεωριών της διοίκησης δημιουργούν νέες συνθήκες υπό τις οποίες οφείλει να λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα και η σχολική μονάδα. Ως επακόλουθο, το πεδίο των Επιστημών της Αγωγής γίνεται πολύπλοκο και πολυεπίπεδο και καλεί τον/την εκπαιδευτικό να επαναπροσδιορίσει το ρόλο του σε αυτό προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της εκπαίδευσης, τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και (κυρίως) σε ό,τι έχει σχέση με την εκπαιδευτική πράξη.